رباتیک والکترونیک روبواچ پیRoboHp
رباتیک والکترونیک روبواچ پیRoboHp
رباتیک والکترونیک

ناسا لباس مرد آهنین تولید می کند

دلتان می خواهد یک اسکلت خارجی داشته باشید؟ در واقع لباسی مکانیکی که آن را می پوشید و توانایی های جدیدی به شما اضافه می کند. ایده ای که سال ها توسط شرکت های مختلف توسعه داده شده و مدل های مختلفی از آن تولید شده است.

اما یک اسکلت خارجی به چه دردی می خورد؟ یک کاربرد آن برای کسانی است که به خاطر بیماری و مشکلات عضلانی نمی توانند بدون کمک راه بروند. اما این اسکلت خارجی توسط افراد سالم هم قابل استفاده است. تصورش را بکنید که با پوشیدن آن بتوانید اشیا بسیار سنگین را به راحتی بلند کنید و یا با سرعت خارق العاده بدوید. اینها بخشی از مزایایی است که این گجت جدید در اختیارتان قرار می دهد.

حالا ناسا هم وارد کار ساخت این لباس آهنی شده است. هدف اولیه آنها ساخت مدلی بوده تا فضانوردتان بپوشند و در فضا کارهایشان را راحت تر انجام بدهند. اما ناسا تصمیم گرفته که آن را برای انسان های روی زمین هم بسازد.

این لباس آهنی دارای ۴ موتور و ۶ مفصل است در مجموع ۲۵ کیلوگرم وزن دارد. گفته می شود که بسیاری از فناوری های روباتیک توسعه یافته توسط ناسا در آن استفاده خواهد شد. نام آن X1 است و فعلا در مراحل آزمایشی قرار دارد. اما احتمالا تا چند سال دیگر می توانید دنبال خرید اش در بازار باشید.

 



به نام خدا

با عرض سلام خدمت همه ي دوستاي خوبم

   در مدت زمان امتحانات، ما سعي کرديم حجم کار و مطالب ارايه شده را تا حد ممکن کم کنيم تا دوستان دچار مشکل نشوند. ولي طبق قولي که داده بودم ، بعد از امتحانات کار رو به صورت خيلي جدي تر و با سرعت بيشتر دنبال مي کنيم. جلسات آزمايشگاه نيز به صورت جدي شروع خواهند شد تا دوستان کاربرد عملي اِِلِمان هاي معرفي شده را ياد بگيرند.

   درضمن وظيفه ي خودم مي دونم تا از دوستاني که در اين مدت کمي از سرعت پايين کار گلايه داشتند نيز جداً عذرخواهي کنم.

   خوب، بريم سراغ کارمون. قرار شد در اين جلسه،ابتدا همه ي وسايل و قطعاتي که براي چند جلسه ي آينده نياز داريم رو من به دوستان معرفي کنم، تا براي خريد هر قطعه مجدداً وقت شما گرفته نشود.

اين قطعات عبارتد از:

 

به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


به نام خدا

   با عرض سلام خدمت همه ي دوستاي خوبم

   من هم ايام سوگواري سالار شهيدان خدمت دوستاي عزيزم تسليت عرض مي کنم

   خوب، همونطور که قول داده بوديم، قرار شد جلساتي به کار عملي با قطعاتي که تا حالا با اونها آشنا شديم اختصاص داده بشود.

   ما در اين جلسات نحوه ي کار با قطعات مختلف را به صورت کاملاً عملي به همراه عکس ها متعدد و در صورت نياز با فيلم، آموزش خواهيم داد. دوستاني هم که علاقه مند هستند مي توانند با تهيه ي يک سري لوازم، آزمايش ها رو به صورت واقعي در منزل يا مدرسه تکرار کنند. فقط فراموش نکنيد که اگر به دنبال نتيجه ي مطلوب هستيد، از کار انفرادي خودداري کنيد!!!! البته توضيحات لازم در اين زمينه در جلسه ي اول داده شده.

   بعضي لوازم اوليه اي که شما براي کار نياز داريد در زير گفته شده:

 

به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


به نام خدا

 
 

در اين جلسه قصد داريم در باره ي عملکرد دو دسته از هايIC بسيار پر کاربرد در الکترونيک صحبت کنيم

  
بسياري از المانهاي الکترونيکي و به خصوص IC هاي ديجيتالي، قابليت جريان دهي محدودي دارند و قطعاتي مانند موتور، لامپ ، رله و ... که مصرف جريان زيادي دارند را نمي توان مستقيم به آن ها متصل نمود.

  
علاوه بر اين در بعضي مدارات ممکن است خروجي يک IC به ورودي چند IC ديگر داده شود. براي هر IC پارامتري به نام Fan-Out تعريف مي شود که مشخص مي کند خروجي IC به ورودي چند IC مي تواند داده شود. در بعضي موارد که تعداد اتصالات بيشتر از Fan-out آي سي باشد، IC نمي تواند جريان لازم براي تغذيه ي تمام خروجي هايش را فراهم کند و خروجي اش افت مي کند. در چنين مواردي مي بايست از ICهاي بافر استفاده نمود. به عبارت ديگر Fan-out بافر ها بسيار زياد است.

بافر

به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


به نام خدا

   با عرض سلام مجدد خدمت همه ي دوستاي عزيز...

يک خبر خوب: ما از بعد از پايان امتحانات ترم و قبل از شروع دوره ي الکترونيک ديجيتال، جلسات آزمايشگاه خواهيم داشت. در اين جلسات ما نحوه ي کار با قطعاتي که تا حالا به صورت تؤري با انها آشنا شديم رو به صورت عملي توضيح خواهيم داد. دوستاني که علاقه مند هستند تا اين آزمايشها را در منزل خودشون تکرار کنند بايد يک سري وسايل اوليه براي کار رو در منزل فراهم کنند. وسايلي که براي کار نياز هست نيز در جلسات آينده معرفي خواهيم کرد.
   در جلسات پيش به يک قطعه ي الکترونيکي به نام رگولاتور اشاره کرديم ، مي خواهيم در مورد کارکرد و انواع اين قطعه در اين جلسه توضيح دهيم.

رگولاتور:

به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


به نام خدا


سلام به دوستاي عزيزم
   با عرض پوزش فراوان به خاطر بدقولي در ارايه ي مطلب، با توجه به شروع فصل امتحانات و نظرات دوستان، ما مجبور شديم سرعت کار رو کاهش بديم تا همه ي عزيزان علاقه مند بتونن مطالب ارايه شده را با همين نظم و ترتيب و همراه با ما خوانده و استفاده کنند. ما سعي خواهيم کرد در بازه ي زماني امتحانات حجم و سرعت ارايه ي مطالب رو کاهش بديم تا دوستان عزيز دچار مشکل نشوند. انشاالله از بعد از امتحانات ترم، ما کار را به صورت جدي تر و سري تري دنبال خواهيم کرد...
   از مبحث ديود ها، ديود نوري، 7Segment و گيرنده فرستنده ي مادون قرمز باقي مونده که در اين جلسه ابتدا به توضيح اين  قطعات خواهيم پرداخت.

به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


به نام خدا

   با عرض سلام مجدد خدمت همه ي دوستاي عزيز

 

   اجازه بديد بحث جلسه ي پيش رو بدون هيچ مقدمه اي دنبال کنيم، يعني ديود:

   همانطور که مي دانيد ديودها جريان الکتريکي را در يک جهت از خود عبور مي‌‌دهند و در جهت مخالف در مقابل عبور جريان از خود مقاومت نشان مي‌‌دهند(اين مقاومت آنقدر زياد است که تقريباً عايق مي شوند و جرياني عبور نمي دهند).جالبه که بدانيد به همين دليل در سالهاي اوليه ساخت اين وسيله الکترونيکي، به آن دريچه(Valve )هم مي گفتند.

   هنگامي که پايه ي مثبت ديود به قطب + منبع تغذيه(باطري يا هر مولد ديگر) و پايه ي منفي آن به قطب – متصل شود، ديود جريان را عبور داده و اگر برعکس وصل شود تقريباً جريان قطع مي شود.

   براي فعال شدن ديود بايد بين 2 سر آن حداقل 0.6 الي 0.7 ولت اختلاف پتانسيل برقرار شود، يعني اگر کمتر از اين مقدار ولتاژ بر روي آن قرار گيرد، ديود هيچ جرياني را از خود عبور نمي دهد. اين ولتاژ را ولتاژ آستانه (Forward Voltage Drop) مي گويند.

   هنگامي که شما ولتاژ معکوس به ديود متصل مي کنيد(- به + ، + به -)، ديود جرياني بسيار کوچک و در حدA ? يا حتي کمتر از آن را از خود عبور مي دهد، ولي اين مقدار آنقدر کم است که هيچ تاثيري بر مدارهاي ما نخواهد داشت.

نکته ي مهم: ديودها يک آستانه(Limit) براي حداکثر ولتاژ معکوس دارند که اگر ولتاژ معکوس از آن بالاتر رود، ديود بر اثر پديده ي فروشکست مي‌‌سوزد و جريان را در هر دو جهت عبور مي‌‌دهد. اين ولتاژ را آستانه شکست (Break Down) مي گويند.

به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


به نام خدا

 

با سلام مجدد خدمت دوستاي عزيز
خوب، بدون مقدمه ادامه ي بحث خازن ها رو شروع مي کنيم.

به ادامه مطلب بروید...

برای رفتن به ادامه مطلب بایدعضوشوید



ادامه مطلب ...


درباره سایت


به فروشگاه رباتیک والکترونیک RoboHpخوش آمدید
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان فروشگاه رباتیک و آدرس robohp.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 21
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 22
بازدید ماه : 423
بازدید کل : 130775
تعداد مطالب : 164
تعداد نظرات : 20
تعداد آنلاین : 1


IS
Google

در اين سایت
در كل اينترنت

تولید ملی حمایت از کار و سرمایه ایرانی